کارشناس مسوول مطبوعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان با اشاره به رای مجمع عمومی خانه مطبوعات استان به برکناری اعضای هیات مدیره این تشکل صنفی گفت: متاسفانه اعضای معزول در اقدامی غیرقانونی دارایی نقدی انجمن را از حساب بانکی خارج کردند.

به گزارش آزادشهر خبر ؛ ایرج رمضانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: حدود 170 میلیون ریال وجه نقد در حساب بانکی خانه مطبوعات وجود داشته است که گویا 30 میلیون ریال بابت حقوق به همسر رییس پرداخت شده و از هزینه کرد بقیه پول اطلاعی در دست نیست.
وی با یادآوری خالی کردن حساب بانکی خانه مطبوعات یک روز پس از برکناری اعضای هیات مدیره اظهار داشت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان به عنوان مرجع نظارتی این تشکل پیگیر تخلفات خانه مطبوعات استان است.
وی همچنین گفت: بازرسان خانه مطبوعات گلستان به دلیل ناکارآمدی و عدم شفافیت مالی این تشکل درخواست برگزاری مجمع فوق العاده را داده بودند که در جلسه برگزار شده اکثریت اعضا رای به برکناری هیات مدیره دادند.
وی بیان کرد: مدیر برکنار شده خانه مطبوعات گلستان نیز در این مجمع فوق العاده حضور و در رای گیری شرکت کرد.
رمضانی به نظر مدیر خانه مطبوعات گلستان مبنی بر غیرقانونی بودن فعالیت بازرسان این تشکل از هفت ماه قبل تاکنون نیز اشاره کرد و گفت: مطابق اساسنامه تا زمان تعیین بازرسان جدید افراد قبلی با برخورداری از همه اختیارات قانونی می توانند به کار خود ادامه دهند.
در همین پیوند مدیر خانه مطبوعات گلستان طی گفتگو با خبرنگار ایرنا برگزاری مجمع فوق العاده خبرنگاران را غیرقانونی دانست و بر ادامه کار خود و سایر اعضا تاکید کرد.
یحیی آذرسا (آذری) بیان کرد: متاسفانه بازرسان خانه مطبوعات گلستان با استنباط غلط و شخصی از اساسنامه اقدام به تشکیل مجمع فوق العاده کردند در حالی که تشکیل این جلسه نیازمند رای گیری در مجمع عمومی و کسب اکثریت آرای اعضا بوده است.
آذری به این پرسش که اگر جلسه مجمع غیرقانونی بود چرا در آن شرکت کرده و حتی رای دادید؟ پاسخی نداد.
مدیر خانه مطبوعات گلستان به موضوع برداشت غیرقانونی موجودی حساب بانکی خانه مطبوعات نیز اشاره کرد و گفت: این برداشت با نظر اعضای هیات مدیره و به منظور خرید کارت هدیه روز خبرنگار برداشت شده است.
آذری بیان کرد: از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان انتظار داریم ایرادات ما به برگزاری مجمع فوق العاده خبرنگاران استان و اتفاقاتی که در آن روز افتاد را بررسی کرده و بدون جانبداری مورد رسیدگی قرار گیرد.
وی توقف فعالیت خانه مطبوعات گلستان را منوط به تغییر اعضای هیات مدیره و ثبت آن در روزنامه رسمی دانست و گفت: تا زمان ثبت نشدن این تغییرات همه اقدامات و فعالیت ما قانونی است.

 

***

انتشار دهنده : رحمت گلستانی 

 

ادامه مطلب...

اندیشه و سیره عملی امام خمینی(ره) پر از نکات درس آموز و حیات بخش است. در این میان رابطه عرفان و سیاست در اندیشه و رویکرد امام(ره) مشهود بود. از این رو در مشی عرفانی امام (ره)، عرفان تنها ساحت فردی را شامل نمی شود بلکه امر اجتماعی را نیز در بر می گیرد.

به گزارش آزادشهر خبر ، نیمه خرداد، یادآور بزرگمردی مبارز و حق طلب، نستوهی بی پروا، عارفی فقیه و فقیهی عارف و استادی برجسته است؛ شخصیتی که تمام زندگی اش را وقف دین و خدمت به مردم کرد و در این مسیر ثابت قدم ماند.
شخصیتی دارای جامعیت که علاوه بر داشتن جایگاهی والا در عرصه فقاهتی و سیاسی دارای مراتب بالای اخلاقی و سلوک عرفانی ، آثار برجسته ای را در طول حیات خود نگاشت.
بی شک هر اندیشمند و سیاستمداری دارای میراثی است؛ امام(ره) نیز از این قاعده مستثنی نیست. از این رو توجه و بازخوانی اندیشه و سیره عملی امام که پر از نکات درس آموز و حیات بخش است، می تواند راهگشا بوده و افق دید بلندی را پیش رویمان بگشاید.
بنابر این می توان از دریچه های مختلف به زندگی و رویکردهای نظری و عملی ایشان پرداخت. در این گزارش به عرفان، سیاست و آزادی در اندیشه امام(ره) می پردازیم.

** عرفان و سیاست در اندیشه امام(ره)
امام (ره) عارفی وارسته بود و به حکمت متعالیه و عرفان نظری علاقه داشت و با رویکردی عرفانی به تبیین فلسفه اسلامی می پرداخت. ایشان در این زمینه دارای آثاری برجسته هستند که می توان به کتاب هایی همچون «آداب‌الصلاه»، «سرالصلاه»(معراج‌السالکین و صلاه‌العارفین)، «شرح چهل حدیث»، «شرح دعای سحر» و «مصباح‌الهدایه الی‌الخلافه والولایه» اشاره کرد.
امام در مباحث فلسفی از قرآن، برهان و شهود عرفانی بهره برده است. ایشان معتقد بودند که می ‌توان از قرآن یک فلسفه و نظام فلسفی طراحی کرد. از این رو علاوه بر روش برهانی از روش شهودی و کشفی هم استفاده کرده‌اند.
‏‏نقش و جایگاه تزکیه نفس چنان در نگرش امام مهم بود که ایشان تربیت و تزکیه را مقدم بر تعلیم و آموزش می ‌دید و معتقد بودند که دانش با همه جایگاهی که دارد آنگاه که توام با تزکیه نفس نباشد همچون ابزاری در خدمت هدف‌های شیطانی به کار گرفته خواهد شد.
اندیشه سیاسی امام خمینی (ره)، جزیی از اندیشه کلان وی و متاثر از ابعاد مختلف اندیشه های ایشان است. از آن جا که امام خمینی شخصیتی چند بعدی است، از این رو آثار متعددی در حوزه مباحث عرفان، فقه، فلسفه، کلام و سیاست از ایشان برجای مانده است.
همچنین به دلیل آن که امام(ره) بنیان گذار و رهبر نظامی مبتنی بر اندیشه های اسلامی بود، بدیهی است که اندیشه سیاسی وی تمام مفاهیمی که در حوزه حکومت و جامعه کاربرد دارد را در بر می گیرد.
تعامل عرفان و سیاست در حقیقت مبتنی بر این مبنا است که عارف در عین توجه به درون و خودسازی، این امکان را دارد که با توجه به بیرون، به امر هدایت خلق و اصلاح جامعه و مبارزه با دشمنان خارجی بپردازد. مبنایی که بر آموزه های اصیل اسلامی و سیره عملی پیامبر گرامی اسلام و ائمه معصومین (ع) استوار است. بر همین اساس در عرفان سیاسی، عارف بر روی هر دو صحنه جامعه و سیاست گام می نهد. به عبارتی عرفان سیاسی دستگاه خاص معرفتی دارد.
رابطه عرفان و سیاست در اندیشه و رویکرد امام(ره) مشهود بود. از این رو در مشی عرفانی امام (ره)، عرفان تنها در گوشه گیری و عزلت گزینی خلاصه نمی شود، به عبارتی دیگر عرفان تنها ساحت فردی را شامل نمی شود و امر اجتماعی را نیز در بر می گیرد. این نگرش نشانگر نگاه و رویکر متعالی به عرفان است و آن را از حالت ایستایی خارج می کند و پویایی را مطرح می سازد. از این رو عرفان امام (ره) در مقابل استبداد داخلی پهلوی و استعمار خارجی قرار گرفت.

** اندیشه سیاسی امام
اندیشه و سیره سیاسی امام، مبتنی بر اصول مستحکمی نظیر جهان بینی توحیدی، وحی الهی، سنت و سیره معصومین (ع)، پیوند دین و سیاست، اجتهاد، عقلانیت دینی، توجه به مقتضیات زمان و مکان و لزوم تامین مصالح جامعه اسلامی و سایر مولفه های فقه غنی اسلامی است.
در اندیشه امام «دین» خاستگاه و منشا نظام سیاسی اسلام است و همه برنامه‏ها و مباحث سیاسی اسلام بر مبنای قوانین و احکام دینی پایه ریزی شده است. از این منظر می فرمایند: اسلام دین سیاست است با همه شوون سیاست، و این معنا برای کسی که کمترین دقتی در احکام حکومتی و سیاسی اجتماعی و اقتصادی اسلام بکند به خوبی و روشنی ظاهر می‏گردد، پس کسی که خیال می ‏کند دین اسلام جدای از سیاست است هم نسبت به معارف اسلام جاهل است و هم سیاست را نمی ‏داند.
ایشان فقه را تئوری واقعی و کامل اداره انسان، از گهواره تا گور می ‌دانست و برهمین اساس نظریه مترقی «ولایت فقیه» را مطرح کردند که در واقع تشکیل حکومت اسلامی بر اساس ولایت فقیه در زمان غیبت است.

**آزادی در اندیشه امام(ره)
آزادی به عنوان یکی از اصول نظام جمهوری اسلامی در اندیشه امام خمینی(ره) دارای جایگاه ویژه ای بود. آزادی در اندیشه کلامی- سیاسی امام، به 2 معنای آزادی فلسفی یا توصیفی، به کار رفته است. آزادی فلسفی بیشتر، مباحث جبر و اختیار را در بر می گیرد و آزادی حقوقی یا تجویزی درباره «بایدها» و «نبایدها» است.
آزادی و مشخصه اقتدارگریز آن، بر اساس اسلام و نصوص دینی، یکی از مهمترین اهداف امام خمینی بود. او مبارزه خود را مبارزه برای آزادی معرفی می کند. امام (ره ) هرگز میان آزادی و دین تمایزی نمی افکند و بر این باور است که آزادی با تمام ویژگی های خود، در درون اسلام نهفته است.
به عقیده امام خمینی، آزادی «حق اولیهِ بشر» است که در همان آغاز خلقت به او عطا شده است. آزادی که همواره امام از آن به «نعمت بزرگ الهی، هدیه آسمانی و امانت الهی» یاد می کند، «امتیاز» به حساب نمی آید تا دولتی آن را اعطا یا پس بگیرد بلکه آزادی حقی است همانند حق حیات که آدمی قبل از تشکیل جامعه و دولت از آن برخوردار است و دولت نیز موظف به پاسداری از حریم آن است.
امام(ره) در همین زمینه می فرماید: مملکت ما امروز قیام کرده است و این قیام، قیامی است که همه موظفیم دنبالش برویم… منطقی است که بشر باید دنبالش کند. اینها دارند حقوق اولیه بشریت را مطالبه می کنند، حق اولیه بشر است که من می خواهم آزاد باشم، من می خواهم حرفم آزاد باشد.
امام(ره) اسلام را به مثابه صراط یا شاهراهی می دید که سعادت انسان را در پی دارد و دوری از آن آدمی را به ورطه سقوط و نابودی می کشاند.

 

منبع : خبرگزاری ایرنا

انتشار دهنده : رحمت گلستانی 

انتهای پیام /*

 

ادامه مطلب...

محفل انس با قرآن کریم  هر روز ساعت 19:30 به همراه نماز جماعت مغرب و عشا در مسجد حضرت ابوالفضل العباس (ع) روستای ازدارتپه برگزار می شود .

گزارش ارسالی : شهروند خبرنگار 

انتشار دهنده : رحمت گلستانی 

***

 

ادامه مطلب...

ادامه مطلب...

ادامه مطلب...

ادامه مطلب...

ادامه مطلب...

 

 

 

معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رویکرد اصلی این وزارتخانه در سال جاری فراهم کردن زمینه مناسب برای ارتقای سواد رسانه ای روزنامه نگاران و خبرنگاران سراسر کشور است.

به گزارش آزادشهر خبر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل فرهنگ و اشاد اسلامی خراسان رضوی، حسین انتظامی روز شنبه در نشست هم‌اندیشی اصحاب رسانه این استان افزود: در سال جاری کلاس های آموزشی به صورت آنلاین برای تمامی اعضای خانه مطبوعات سراسر کشور برگزار می شود تا همگان از این فضای آموزشی به وجود آمده استفاده کنند.
وی با بیان اینکه عنوان مطبوعاتی به کسی اطلاق می‌شود که شبانه‌روزی در حوزه خبر فعال و بیمه شده باشد، خاطر نشان کرد: در این خصوص باید بیش از گذشته به خبرنگاران توجه شود تا مدیران رسانه‌ها درباره آن‌ها سیاست روزمزدی اعمال نکنند.
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با وجود شرایط خاصی که در کشور حاکم است از مدیران رسانه ها خواسته ایم تا خبرنگاران را بیمه کنند و این مطلب به معنای امر و نهی از ناحیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست، بلکه این وزارتخانه از عملیاتی شدن این مهم حمایت خواهد کرد.
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ وارشاداسلامی ، یکی از دلایل خانه‌به‌دوشی خبرنگاران را نبود رابطه بیمه‌ای ثابت با مدیران مطبوعات عنوان کرد و افزود: ورود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به موضوع ثبت سوابق کاری، بیمه‌ای، تجربیات و سوءپیشینه به سبب گزارش‌هایی بوده که درباره عضو سازی برای خانه مطبوعات به ما رسیده بود.
وی گفت: با ثبت سابقه بیمه‌ای، سوءپیشینه، تجربیات و غیره و عضویت در خانه مطبوعات، اعضای این خانه می‌توانند از هرجایی در انتخابات الکترونیک خانه مطبوعات استان خود شرکت کنند.
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام اینکه شورای مرکزی خانه مطبوعات ایران از دل همین منتخبین خانه‌های استانی تشکیل می‌شود گفت: مهم‌ترین نقشی که در صیانت صنفی می‌توانیم داشته باشیم از طریق خانه مطبوعات استان های سراسر کشور خواهد بود که این موضوع به حرفه‌ای و تخصصی شدن هم کمک می‌کند.
انتظامی ادامه داد: ما باید به سمتی برویم تا تصدی‌گری را به صنف بدهیم زیرا معتقدیم بهتر از ما عمل خواهد کرد.
وی بابیان اینکه اگر دفتر نمایندگی روزنامه‌ای نتوانست پروانه خود را از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اخذ کند، نمی‌تواند عضو خانه مطبوعات باشد، اظهار کرد: این نوع روزنامه‌ ها زیرزمینی کار می‌کنند و دارای مکانی ثابت برای کار نیستند، بنابراین اسم آن‌ها دیگر مطبوعاتی نیست بلکه پیمانکار مطبوعاتی به آن‌ها اطلاق می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه رسانه‌های مکتوب و مجازی همچون خبرگزاری‌ها موظف به بیمه خبرنگاران خود هستند، افزود: اگر مدیران خبرگزاری برای بیمه کردن اقدام نکردند خبرنگار باید بر موضوع پیگیر و مصر باشد و از ابزار قانون استفاده کند.
انتظامی ارتقای کیفی نشریات را نیازمند توسعه اخلاق حرفه ای دانست و افزود: باید همه خبرنگاران به میثاق اخلاق حرفه ای بپیوندند و ایده آل آن است که همه روزنامه نگاران میثاق نامه داشته باشند.
وی ادامه داد: ضروری است خانه مطبوعات کمیته پیشکسوتان را تشکیل دهد و با به کارگیری آنان در جایگاه مشاور، زمینه منزلت بخشی آن ها را فراهم سازد تا تبادل تجربیات محقق شود .

***برگزاری نمایشگاه مطبوعات خراسان رضوی ضروری است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست ضمن تبریک به اعضای جدید خانه مطبوعات استان گفت: انتظار می رود خانه مطبوعات مانند گذشته به خوبی به وظایف خود عمل کند و شاهد درخشش آن در سطح کشور باشیم.
سید سعید سرابی ادامه داد: برگزاری نمایشگاه مطبوعات خراسان رضوی مطالبه ای از سوی اهالی رسانه این استان است که با بضاعت مالی این استان محقق نمی شود و نیازمند نگاه وزارتی است.
در این نشست مدیران مسئول روزنامه‌ها و هفته‌نامه‌های خراسان رضوی و نمایندگی‌ها روزنامه سراسری استان خراسان رضوی مشکلات و معضلات خود را در حوزه‌های مختلف بیان و معاون وزیر به آن‌ها پاسخ داد.

***

انتشار دهنده : رحمت گلستانی

منبع : ایرنا

انتهای پیام/*

 

ادامه مطلب...

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فرهنگ را بازی و میدان عناصر سیاسی نکنیم و آن را دست نخورده به نسل های آینده منتقل کنیم.
به گزارش آزادشهر خبر ، سید هادی حسینی ظهر شنبه در جلسه شورای اداری شهرستان پلدختر اظهار داشت: در حوزه فرهنگ نباید وارد چالش های بی مورد شویم و برای حل مسائل از گفت و گو و استدلال استفاده کنیم و پذیرفتن نقد نقادان در راستای اصلاح نواقص امری اجتناب ناپذیر و نوعی رسالت است.

وی بیان کرد: فرهنگ ما با فرهنگ قرآنی عجین شده و این مهم باید در تمام حوزه ها و بسترهای فرهنگی حکم فرما شود.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تمام جوامع به شاخص های فرهنگی خود توجه دارند و زیر ساخت های فرهنگی هر جامعه می تواند مبنای توسعه باشد.

حسینی با بیان اینکه داشته های فرهنگی هر جامعه از اعصار گذشته به آن رسیده است افزود: این فرهنگ باید سالم، دست نخورده، پرورش یافته و با المان های جدید به دست نسل های آینده انتقال یابد.

وی گفت: در دنیای امروز هرجا کسی قصد تعرض داشته باشد ابتدا از تخریب زیر ساخت های فرهنگی و مکان های تاریخی آن منطقه کار خود را آغاز می کند به همین منظور پاسداری از این حوزه یک امر مهم است که باید به آن ورود پیدا کرد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از شهدا و ایثارگران به عنوان طلایه داران فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی یاد کرد وافزود: رشادت های ایثارگران به عنوان یک زیر ساخت فرهنگی است که نباید فراموش شود.

حسینی گفت: امروز دولت تدبیر و امید در جامعه احساس امنیت ایجاد کرده و موجب آرامش بین مردم و جامعه شده است.

وی تاکید کرد: فرهنگ را بازی و میدان عناصر سیاسی نکنیم و آن را دست نخورده به نسل های آینده منتقل کنیم.

***

منبع : خبرگزاری مهر 

انتشار دهنده : رحمت گلستانی 

انتهای پیام /*

ادامه مطلب...

 تشکل ها و نهادهای مختلف بخش معدن و همچنین شماری از هنرمندان کشور در پیام های جداگانه ای ضمن تسلیت نسبت به جان باختن جمعی از معدنکاران استان گلستان با بازماندگان آنان ابراز همدردی کردند.

به گزارش آزادشهر خبر ، معدن زغال سنگ زمستان یورت آزادشهر در شرق استان گلستان روز چهارشنبه در اثر افزایش گاز متان داخل آن منفجر شد.
گفته می شود در پی این حادثه 35 نفر از معدنکاران در تونل معدن محبوس شده اند که تاکنون پیکر 22تن پیدا شده که 21 نفر از جانباختگان احراز هویت شده اند.

** خانه معدن ایران 
خانه معدن ایران در پیامی، جان باختن تعدادی از معدنچیان معدن زمستان یورت استان گلستان را تسلیت گفت.
در این پیام تسلیت با اشاره به سختی کار معدن آمده است: به رغم توجه اغلب معادن به ارتقای ایمنی خود، وقوع حوادث معدنی اگرچه قابل کنترل است اما در مواقعی گریزناپذیر بوده و چنین حوادثی در بیشتر کشورهای معدنی رخ می دهد.
این پیام می افزاید: خانه معدن ایران بر این باور است که حفظ ایمنی و محیط زیست دو بخش جدانشدنی از فعالیت های معدنی بوده و این تشکل همواره بر رعایت این دو موضوع از سوی معدن کاران تاکید داشته است.
محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران نیز در یادداشتی جداگانه ضایعه درگذشت جمعی از معدن کاران را تسلیت گفت.

** سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)
سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با انتشار اطلاعیه ای، بروز حادثه دلخراش در یکی از معادن خصوصی زغال سنگ آذرشهر در استان گلستان را به عموم هموطنان، جامعه زحمتکش کارگری و به ویژه خانواده داغدیدگان تسلیت گفت.
ایمیدرو در این اطلاعیه اعلام کرد که در کنار مسوولان و سازمان های محلی و ملی، برای هر گونه کمک و همراهی با هموطنان حادثه دیدگان و نیز گروه های امدادی آمادگی دارد و به همین منظور در ساعات اخیر گروهی از متخصصان ایمنی و امداد خود را عازم معدن آزادشهر کرده است.

** خانه صنعت معدن تجارت جوانان ایران 
دبیرکل خانه صنعت معدن تجارت جوانان ایران نیز در پیامی اعلام کرد: حادثه انفجار معدن در استان گلستان و کشته و محبوس شدن تعدادی از کارگران زحمتکش بسیار دردناک و باعث نگرانی شده است.

** پیام تسلیت سندیکای لوله و پروفیل
سندیکای لوله و پروفیل نیز با انتشار پیامی این حادثه را تسلیت گفته و اظهار امیدواری کرده است با رعایت نکات ایمنی و خرید تجهیزات هشداردهنده، دیگر شاهد چنین مصائبی نباشیم

** شرکت تهیه و تولید مواد معدنی
شرکت تهیه و تولید مواد معدنی نیز در پیام تسلیتی با خانواده های داغدار کارگران معدن آزادشهر همدردی کرد.

** انجمن سنگ آهن ایران
انجمن سنگ آهن ایران در پیام تسلیت به خانواده های داغدار کارگران معدن آزادشهر، خاطر نشان کرد: خبر تاسف بار انفجار معدن زمستان یورت آزادشهر، همه مردم کشور به ویژه جامعه معدنی را در بهت و غمی بزرگ فروبرد.

** واکنش اینستاگرامی هنرمندان نسبت به حادثه معدن زغال سنگ آزادشهر
پرویز پرستویی، صابر ابر، اشکان خطیبی، هانیه توسلی، پریناز ایزدیار، بهنوش طباطبایی، مهناز افشار و بهرام رادان از جمله هنرمندان هستند که با انتشار پیام هایی ضمن تسلیت، با بازمانگان این حادثه ابراز همدردی کرده اند.

***

منبع : ایرنا

انتشار دهنده : رحمت گلستانی

انتهای پیام /*

 

ادامه مطلب...

 جشنواره غذای سالم با اولویت غذاهای بومی محلی  با استقبال مردم روستای ازدارتپه برگزار شد .

انتهای پیام /.

ارسالی : شهروند خبرنگار 

انتشار دهنده : رحمت گلستانی 

 

 

ادامه مطلب...

ادامه مطلب...

ادامه مطلب...

ادامه مطلب...

ادامه مطلب...

به گزارش خبرنگار آزادشهر خبر ؛ در آستانه سالروز بعثت نبی اکرم (ص) و انتخابات مراسم جشنی با عنوان " همه با هم " عصر امروز دوشنبه چهارم اردیبهشت در روستای ازدارتپه با حضور هنرمندان صدا و سیما و شهروندان به صورت متنوع برگزار شد .

پژوهش بخشدار بخش مرکزی آزادشهر در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ما اظهار داشت : هدف از برگزاری این مراسم حضور حداکثری در انتخابات پیش رو  و ایجاد وحدت ، همدلی و انسجام بین اقوام می باشد .

ابتدای این مراسم اهالی با تجمع مقابل دفتر دهیاری آغاز شد و کاروان هنرمندان مرکز صدا و سیمای استان گلستان بدو ورود با استقبال اهالی روبرو شده و سپس راهی سالن ورزشی این روستا شدند.

در سالن ورزشی روستای ازدارتپه برنامه های متنوعی از سوی هنرمندان بعمل آمد که شور و نشاط را  برای اهالی به ارمغان آوردند . هنر مندان استان گلستان در مراسم از عموم مردم جهت شرکت حداکثری در انتخابات پیش رو دعوت بعمل آوردند.

در این مراسم قاسمی رییس اداره فرهنگ و ارشاد آزادشهر ، پژوهش بخشدار بخش مرکزی شهرستان آزادشهر ، تعدادی از شوراهای اسلامی و دهیاران روستاهای بخش آزادشهر و برخی مسئولین حضور داشتند .

در پایان به تعدادی از برندگان در مسابقات مراسم و به قید قرعه تعدادی از شرکت کنندگان جوایزی اهدا شد .

انتهای پیام /.

خبرنگار و انتشار دهنده : رحمت گلستانی

 

ادامه مطلب...

ادامه مطلب...

ادامه مطلب...

ادامه مطلب...

ادامه مطلب...

ادامه مطلب...

ادامه مطلب...

ادامه مطلب...

ادامه مطلب...

ادامه مطلب...

ادامه مطلب...

ادامه مطلب...

ادامه مطلب...

ادامه مطلب...

ادامه مطلب...

ادامه مطلب...

ادامه مطلب...

ادامه مطلب...

ادامه مطلب...

 ادامه مطلب...

ادامه مطلب...

 

ادامه مطلب...

ادامه مطلب...

ادامه مطلب...

معاون پرورشی  و تربیت بدنی  آموزشی و پرورش شهرستان آزادشهر در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت : روز دوستی  از برنامه های شاد و به یاد ماندنی  برای دانش آموزان ابتدای  در مدرسه یا در یک مکان تفریحی  بابرنامه های فرهنگی  هنری و ورزشی ، باحضور معلمان  و مدیر مدرسه بدون درس و کتاب بر گزار شد . 

انتهای پیام/.

گزارش ارسالی  : حسین عجم اکرامی 

انتشار دهنده : رحمت گلستانی 

 

 

ادامه مطلب...

ادامه مطلب...

ادامه مطلب...

ادامه مطلب...

ادامه مطلب...

ادامه مطلب...

ادامه مطلب...

ادامه مطلب...

ادامه مطلب...

ادامه مطلب...

ادامه مطلب...

 

اعتکاف پرورش جسم و جان است، انسان آمیزه ای است از این دو و نیازمند پرورش در ابعاد وجودی خود؛ انسان به دنبال سعادت و کمال است، روح انسان نیازمند نیایش است، مناجاتی شیرین و زیبا، هم کلامی موجودی ضعیف با منشأ قدرتها. از آغاز خلقت تا صحنه رستاخیز، راز و نیاز زیباترین هنر آدمی است.

 غفلت بد است در برخی موارد بدتر؛ جریان زمان در گذر است و با از دست دادن آهی ماند و افسوسی که به هیچ نیرزد. انسان دشمنی دارد در اوج حیله گری، با چنین دشمنی هوشیاری باید و سرعت در خیرات؛

زمان اعتکاف است. خالق مهربان قرب خلایق می طلبد. در فکر پرورش روح و روان انسان است و مقررات دینی را تشریع می کند. تنوع عبادات به دلیل نیازهای گوناگون انسانی است، هر عبادتی جوابگوی نیازی از اوست. نماز، زنگار غفلت از روان می زداید و صیقل روح و روان است. در روزه، پالایشگاه خلوص و نردبان صعود است. روزه دار پرواز در آسمان عبادت و عبودیت را می آزماید و آیینه قلبش را نورستان خدایی می کند. حج، شرکت در آزمون الهی و قطع تعلقات و دلبستگی دنیوی است. عبادات مالی؛ چون خمس و زکات و صدقات، دمیدن روح ایثار و گذشت در وجود آدمی است. اما اعتکاف، آمیزه ای از چند عبادت با فضیلت است.

روزه که خود عبادتی ارزشمند است شرط اعتکاف است. حضور در مسجد و خواندن نماز هم شرط آن است. عاکف سه روز در مسجد جامع مقیم می گردد و جز برای ضروریات، کوی دوست را ترک نمی گوید. خود را از حلال باز می دارد تا با تمرین بندگی، جهاد با نفس را بیازماید. اعتکاف عهد مودّت و میثاق مجدد با پروردگار است.

در فضیلت اعتکاف این بس که معادل طواف کعبه و همتای رکوع و سجود است. خدای منّان می فرماید: "... وَ عَهَدنا اِلی ابراهیمَ وَ اِسمعیلَ اَن طَهّرا بَیتی لِلطّائِفینَ وَ العاکِفینَ وَ الرُکّعِ السُجود؛( آیه 125، سوره بقره) و ما به ابراهیم و اسماعیل فرمان دادیم که خانه مرا برای طواف کنندگان و معتکفان و رکوع کنندگان و سجده کنندگان از هرگونه آلودگی تطهیر کنند."

اساساً ارزش آدمی را عملش می رساند. معتکف انسانی بزرگ و شریف است به اندازه شرافت و فضل عملش، مقدس اردبیلی یگانه زمان در علم و عمل در شرافت و فضیلت اعتکاف گوید: مبادا کسی گمان کند که اعتکاف مقدمه عبادتی دیگر است. کسی که با طهارت و در حال روزه در مسجد مقیم می شود و تعهد قربت در اعتکاف می نماید، این عمل عبادت است. اعتکاف عبادتی مستقل است به مثابه حج و عمره و روزه و نماز و هر عبادت مستقل دیگر.

و ایام بیض در پیش است زمان عرشی شدن فرشیان؛ اعتکاف با همه فضیلتش، زن و مرد را به خود می خواند، انسان را می خواند تا در دنیای های و هوی و دود و دم، معراج انسانیت را به تماشا بنشینیم. فرصت طلایی عمر در پیش است و ایام در گذر؛ پس همتی باید تا با حضوری سبز از همسفران کوی دوست بگردیم.

تعریف اعتکاف:


اعتکاف در لغت به معنای توقف در جایی است .اما تعریف اصطلاحی اعتکاف: امام خمینی (ره) در تعریف اعتکاف می فرمایند: "وَ هُوَ اللَّبَثُ فِی المَسجِدِ بِقَصدِ التَعّبُدِ بِهِ وَ لا یعتَبَرُ فِیه ضَمُّ قَصدِ عِبادَةٍ اُخری خارِجَةً عَنهُ وَ اِن کانَ هُو الاَحوِط؛ اعتکاف، ماندن در مسجد به نیت عبادت است و قصد عبادت دیگر، در آن معتبر نیست. اگر چه احتیاط مستحب نیت عبادتی دیگر، در کنار اصل ماندن می باشد.

اهمیت اعتکاف:

اعتکاف، محو خود خواهى در امواج بلند خداگرایى و خدمت‏ به امت اسلامى است. اعتکاف، بیرون رفتن از خانه خویش و مصمم شدن بر حضور در خانه حضرت حق است. عبادتى مستحبى و تقرب جویانه و داوطلبانه است که روزه روز سوم آن رنگ وجوب مى ‏گیرد. اعتکاف، گریز از لذت گرایى و مهار حس خود محورى و برترى جوئى و بازگشت از قبله دنیاگرایان به سمت و سوى قلب و قبله هستى است. خود سازى، محاسبه نفس، توبه و نیایش، نماز و تلاوت قرآن و استمداد از آستان قدس ربوبى از دیگر برکات‏ اعتکاف است. اسلام، فکر جدایى از زندگى دنیا و گوشه نشینى و کناره گیرى از مردم و به تعبیر دیگر رهبانیت را باطل و ناپسند اعلام کرد، اما اعتکاف را بعنوان فرصتى براى بازگشت‏ به خویش و خداى خویش قرار داد، تا کسانى که از هیاهو و جنجال هاى زندگى مادى خسته مى ‏شوند، بتوانند چند صباحى با خداى خود خلوت کنند و جان و روح خود را با خالق هستى ارتباط دهند .اعتکاف شرایطی را فراهم می کند تا انسانها با توشه معنوى و اعتقادى راسخ و ایمان و امیدى بیشتر، به زندگى خود ادامه داده ، خود را براى صحنه‏ هاى خطر و جهاد در راه خدا آماده سازند ، همیشه با یاد خدا تلاش کنند ، خود را در محضر پروردگار ببینند ، از نافرمانى او بپرهیزند و به سوى سعادت دنیا و آخرت گام بردارند.

اعتکاف در ادیان دیگر:

کسی به درستی نمی داند که این عبادت، از چه زمانی آغاز و کیفیت اجزا و شرایط آن در بدو شکل گیری چه چیزهایی بوده است.

با توجه به آیه 125 سوره بقره، می توان نتیجه گرفت که اعتکاف عملی بوده که در شریعت ابراهیم از مناسک و عبادات الهی محسوب می شده. و پیروان ایشان به این عمل مبادرت می ورزیدند و لذا ابراهیم و اسماعیل (ع) از طرف خداوند موظف شده بودند تا محیط لازم را برای برپایی این مراسم مهیا سازند. واگذاری این مسؤولیت خطیر به آنها، گواه بزرگی بر اهمیت عباداتی چون حج، اعتکاف و نماز در پیشگاه خداوند است.

حضرت موسی (ع) با آن که مسؤولیت سنگین رهبری و هدایت امت را به دوش داشت، برای مدت زمانی آنان را ترک و برای خلوت با محبوب خویش به خلوتگاه کوه طور شتافت. او در پاسخ به پرسش خداوند که فرمود: چرا قوم خود را رها کردی و با عجله به سوی ما شتافتی؟ عرض کرد: پروردگارا! به سوی تو آمدم تا از من راضی شوی (طه :83و84).

بیت المقدس از مکانهایی بود که همواره عده زیادی از انسانها، برای اعتکاف در آن گرد می آمدند و به راز و نیاز با پروردگار خویش مشغول می شدند. بزرگ این گروه، حضرت زکریا (ع) بود و از جمله کسانی که در امر اعتکاف سرپرستی می نمود حضرت مریم (ع) است. قرآن در این باره می فرماید: "وَ کَفّلَها زَکَریا کُلَّما دَخَلَ عَلَیها زَکَریا المِحرابَ وَجَدَ عِندَها رِزقاً؛ کفالت او (مریم) را زکریا بر عهده گرفت و هر زمان که به محل عبادت او می رفت برای او غذایی مهیا می دید (عمران:37)."

از قرآن مجید (مریم:16و 17) استفاده می شود که حضرت مریم (ع) آنگاه که به افتخار ملاقات با فرشته الهی نایل آمد از مردم بریده بود و در خلوت به سر می برد.

علامه طباطبائی می فرماید: گویا مقصود از دوری مریم از مردم، بریدن از آنان و روی آوردن به اعتکاف برای عبادت بوده است.

طبق روایات اهل سنت، در دوران جاهلیت هم عملی به عنوان اعتکاف در میان مردم رایج بوده است و مردم توسط این عمل به خدای خود تقرب می جسته اند.

اجداد پیامبر اسلام (ص) از پیروان دین حنیف به شمار می روند. اعتکاف در غارها و بیابانها و کوهها، به عده ای از این حنفاء نسبت داده شده است. آنان در جاهای خلوتی که از مردم دور بود به اعتکاف پرداخته و خود را در آن محبوس می کردند و جز برای نیازهای شدید و ضروری، از آن خارج نمی شدند و در آن اماکن به عبادت و تأمل و تفکر در هستی پرداخته و در جستجوی راستی و حقیقت بودند. آنها در آن اماکن خاموش و آرام مثل غار حراء، به عبادت مشغول می شدند.

پیامبر (ص) نیز مانند خود بر دین حنیف یعنی دین حضرت ابراهیم (ع) بود و عبادات متداول آن دین و از جمله اعتکاف را برپا می داشت.

قبل از بعثت حضرت محمد (ص) نیز غار حراء محل عبادت و راز و نیاز بود، حضرت رسول اکرم (ص) نیز به اعتکاف در آن مکان مشغول می شدند و در اندیشه سرنوشت بشریت فرو می رفتند.

ارکان اعتکاف:

ارکان عبادت یعنی اجزایی که اگر عمداً یا سهوا ترک شوند، آن عبادت باطل می شود. اعتکاف نیز ارکانی دارد که عبارت اند از 1) نیت؛ 2) توقف در مسجد جامع شهر یا مساجد چهار گانه معروف؛ 3 کمتر از سه روز نبودن اعتکاف؛ 4) روزه دار بودن معتکف در ایام اعتک

زمان اعتکاف:

اعتکاف در هر زمانی که انسان بتواند حداقل سه روز در مسجد بماند صحیح است، و بهترین زمان برای آن، ماه مبارک رمضان و مخصوصا در دهه آخر آن ماه می باشد.

نیت اعتکاف:

اعتکاف،همانند سایر عبادات،باید با نیت و قصد قربت‏باشد و هر گونه ریا و خود نمایی و قصد غیر الهی آن را باطل می‏کند. در نیت اعتکاف،قصد وجه شرط نیست،یعنی لازم نیست قصد کند که اعتکاف واجب است‏یا مستحب. زمان نیت اعتکاف، وقت شروع اعتکاف است که شروع طلوع فجر می باشد و با استمرار نیت اول شب هم مانعی ندارد.اعتکاف را می توان به سه صورت به جای آورد. 1) برای خود ؛ 2) به نیابت از مردگان 3) به نیابت از زندگان

اگر اعتکاف را به نیابت از کسی که، از دنیا رفته به جای آورد، در این صورت اعتکاف را تنها به نیابت از یک نفر می توان انجام داد ولی اگر مقصود اهدای ثواب باشد می توان ثواب اعتکاف را به چند نفر، زنده یا مرده، هدیه کرد.

در مورد نیابت از شخص زنده، در میان فقها اختلاف نظر وجود دارد. بسیاری از فقها در درستی چنین اعتکافی، تردید کرده اند. در این صورت، هرگاه نایب، اعتکاف را به قصد رجا، یعنی امید به مطلوب بودن عمل نزد خدا، نه به عنوان عبادتی حتمی انجام دهد، مانعی ندارد.

شرایط اعتکاف:

در صحت اعتکاف علاوه بر شرایط عامه تکلیف( ایمان، عقل و قدرت)، اموری شرط است:الف) قصد قربت ب) روزه: ج) سه روز روزه دار بودند. د) وقوف در چهار مسجد: مسجد الحرام، مسجد النبی«ص»، مسجد جامع کوفه و مسجد بصره. ولی به قصد رجاء ( به امید پاداش) می توان در مسجد جامع هر شهر معتکف شد. ه)اجازه شوهر و اجازه پدر و مادر و) پیوستگی اعتکاف

محرمات اعتکاف:

1- پرداختن به امور جنسی به معنای وسیع آن: که شامل هر نوع بهره برداری شهوانی می باشد .

2- بوییدن عطر و هر نوع بوی خوش و گیاهان معطر به قصد لذت بردن

3- مجادله و مناقشه: حرمت جدال مربوط به اموری است که معتکف بخواهد فضل و برتری خود را به دیگران نشان دهد.

4- محرمات روزه: در حال روزه یعنی از طلوع تا غروب خورشید، که معتکف روزه می گیرد، باید از محرمات روزه نیز اجتناب نماید. بعضی از فقها محرمات احرام را بر معتکف مستحب دانسته اند.

5- خرید و فروش

اعمال اعتکاف:

اعمال شب سیزدهم: اعمالی را باید در این شب انجام داد؛ از جمه آن ده رکعت نماز است که اگر به درستی به جا آورده شود، دارای ثواب و پاداش بزرگی است. در روایتی از پیامبر (ص) می خوانیم: « کسی که در شب سیزدهم ماه رجب ده رکعت نماز بخواند؛ بدین گونه که در رکعت اول حمد یک مرتبه و سوره عادیات هم یک مرتبه و در رکعت دوم حمد یک مرتبه سوره تکاثر نیز یک مرتبه بخواند و بقیه رکعت ها را هم به همین نحو تمام کند، خداوند متعال گناهان او را می آمرزد و اگر عاق والدین هم باشد خداوند سبحان از او راضی می شود، و همچنین در قبر نکیر و منکر به او نزدیک نمی شوند و او را نمی ترسانند و بر پل صراط هم چون برق خاطف (سریع) عبور می کند و نامه اعمالش را به دست راستش می دهند و میزان اعمالش سنگینی می کند و در بهشت فردوس هزار شهر به او اعطا می شود.»روز سیزدهم هم روزه اش ثواب فراوان دارد و برای کسی که بخواهد عمل ام داود را به جای آورد، باید این روز و دو روز بعدش را روزه بگیرد./وبسایت شهید آوینی 

انتهای پیام /. 

عکس ارسالی  : حسین عجم اکرامی 

انتشار دهنده : رحمت گلستانی 

 

ادامه مطلب...

ادامه مطلب...

ادامه مطلب...

ادامه مطلب...

 

ادامه مطلب...

 

ادامه مطلب...

ادامه مطلب...

 

ادامه مطلب...

ادامه مطلب...

ادامه مطلب...

 

ادامه مطلب...

ادامه مطلب...

ادامه مطلب...

ادامه مطلب...

 

ادامه مطلب...

 

 

ادامه مطلب...

 

ادامه مطلب...

آخرین اخبار

اخبار پربازدید

نوین وب گستر